середа, 14 грудня 2016 р.

Тринарний урок «Значення покритонасінних в природі та житті людини. Образ квітів у ліричних, живописних творах та народно-прикладному мистецтві».

Тема: «Значення покритонасінних в природі та житті людини. Образ квітів у ліричних, живописних творах   та народно-прикладному мистецтві».
Мета: Розкрити роль квіткових рослин та квітки, як органа, що забезпечує статеве розмноження рослин; спонукати дітей до активної пізнавальної діяльності, використовуючи пісні, легенди, міфи, повір’я про квіткові рослини; познайомити учнів із символічним значенням квітів та кольорів стрічок у традиційному українському вінку та значення покритонасінних рослин у природі та житті людини; розвивати культуру спілкування й естетичний смак; сприяти розвитку критичного й логічного  мислення, а також реалізації особистості.
Виховувати любов до рідного краю та його природи.
Розвивати навички виразного читання віршів, визначення художніх засобів у них.


Обладнання: таблиці, твори художників:(К.Білокур, М.Приймаченко, М.Тимченко),  тлумачний словник, український вінок, музичні твори,  малюнки дітей,  мультимедійний екран, комп’ютер.
Тип уроку: засвоєння нового матеріалу.
Методи навчання: словесні, наочні, самостійна робота.
Учні   були об’єднані  в групи і отримали завдання.
1 група – квіти, які найчастіше вплітають у вінок, що вони символізують та квіти-символи різних народів.
2 група – квіти у творах вітчизняних та зарубіжних поетів.
3 група  - місце квітів  в історії людства,
4 група – квіти у повсякденному житті та медицині.
Хід уроку.
І.Організаційний момент.
ІІ. Мотивація.
Вчитель біології:
Сьогодні у нас незвичайний урок. Працюючи на ньому, ви будете використовувати знання не тільки з біології, а й з літератури мистецтва.  Готуючись до уроку ви готували повідомлення, використовуючи знання з історії, народознавства, медицини.
Тема нашого уроку «Значення покритонасінних в природі та житті людини. Образ квітів у ліричних, живописних творах   та народно-прикладному мистецтві».
Ми повинні з’ясувати роль квітки як генеративного органа рослини та використання її як символу різних народів. З’ясувати значення квіткових рослин у природі та житті людини.  А ще розглянемо,  як поетично зображено квіти  в  українській літературі та за допомогою яких художніх засобів цього досягнуто.
Ознайомитеся з творами  та роботами  народних митців.
 У кожної людини є улюблена квітка. У когось  - троянда, у іншого – тюльпан чи гладіолус, чи нарцис. Часто з квітами у нас пов’язані приємні спогади та події.
         У давнину наші пращури вірили, що певна квітка є цілющою саме для конкретної людини, яка набирається від неї  життєздатної сили.
          Справді, кожна квітка створена на благо, а наше завдання зрозуміти  значення квіткових рослин, оскільки вся земля – це аптека для живих організмів.
Вчитель української літератури:
У світ краси полинемо сьогодні,
Бо де квітки – там океан краси,
Зануримось в країну квіткової безодні,
Де чути подих квітів та їхні голоси.
ІІІ.  Вивчення нового матеріалу.
Вчитель біології:
У 7 класі ми вивчали рослини різних відділів. На верхівці «Дерева життя рослин» знаходяться Покритонасінні або квіткові рослини. рослини цього відділу мають найдосконалішу будову вегетативних і генеративних органів, різноманітні пристосування до запилення, поширення насіння та плодів.
Наявність квітки сприяло особливому відношенню людини до Покритонасінних. Часто трав’янисті рослини і кущі цього відділу в народі називають просто словом «квіти».   Їх висаджують біля житла та у своєму помешканні. Адже, крім естетичної насолоди рослини збагачують повітря киснем, знезаражують його від шкідливих речовин. Квіткові рослини – це джерело натхнення для художників, поетів, музикантів, скульпторів і навіть архітекторів.

Діти, давайте пригадаємо, що таке квітка. (Квітка – генеративний орган рослини, який забезпечує статеве розмноження рослин).
Робота з картками
1.     Частина квітки, якою вона прикріплюється до стебла називається… (Квітконіжка)
2.     Частина маточки, що з’єднує зав’язь із приймочкою називається…(Стовпчик)
3.     Ниткоподібна частина тичинки називається… (Тичинкова нитка)
4.     Сукупність чашолистиків називається… (Чашечка)
5.     Розширена верхня частина маточки називається… (Приймочка)
6.     Частина квітки, що складається з пиляка й тичинкової нитки називається… (Тичинка)
7.     Видозмінені листки, що становлять віночок квітки називаються…. (Пелюстки)
8.     Нижня розширена частина маточки, на якій розташовано насінні зачатки називається… (Зав’язь)
9.     Верхня розширена частина квітконіжки називається… (Квітколоже)
10.                       Видозмінений укорочений пагін для статевого розмноження покритонасінних рослин називається… (Квітка)
11.                        До класу Дводольні рослини відносяться такі родини…(Розові, Складноцвіті, Бобові, Пасльонові)
12.                       До класу Однодольні рослини відносяться такі родини…(Злакові, Лілійні)
Слайди
Вчитель української літератури:
А чи цікавилися ви, як пояснює слово «квітка» тлумачний словник? Відкрийте його і прочитайте про це поняття. (Діти зачитують визначення із словника)
Вчитель музичного мистецтва:
На вулиці уже весна і ми з вами говоримо про запашні квіти. І мимоволі уява малює зелену галявину й дівчат, які плетуть собі яскраві вінки. Кожна дівчина змалечку вміє це робити. Давайте й ми з вами сплетемо вінок, який стане символом нашого сьогоднішнього уроку.
Танок «Віночок»
(Звучить музика; виходять дівчата і виконують танок, наприкінці танцю   прикріплюють вінок до  дошки).
Ось який гарний вінок із яскравих квітів! А всього  в українському вінку має бути 12  квітів! Кожна з них  - і прикраса, і лікар, і оберіг.
Але чогось  у нашому вінку  не вистачає… правильно,  до віночка прив’язують кольорові стрічки. Першою - посередині – коричневу, що символізує нашу неньку – землю. (Учитель чіпляє стрічку). Наступними стрічками на нашому вінку будуть жовті – символ сонця. (Учитель чіпляє стрічку).
  Хто з вас, діти, готовий дати відповідь на запитання: які  квіти вплітають у вінок і що вони означають»
Група 1
Будемо відверті:завдання виявилося дуже цікавим. Так, ми дізналися, що лілія символізує наречену, бо вона біла, ніжна й запашна. А конвалія – символ  таємної любові:  мабуть тому, що вона росте в лісових хащах, захована від людського ока. Ружа, мальва й півонія  символізують  віру, надію  й любов. А півонія ще й гарний «лікар» у вінку – ця квітка заспокоює і зміцнює  нервову систему. Якщо ж  дівчина хотіла підкреслити свою відданість, то обов’язково вплітала любисток і волошку. Коли бачите ромашку у вінку, знайте, вона означає дівочу чистоту. А якщо дівчина славиться своїм розумом, то її вінок обов’язково  переплетений  вусиками хмелю. Ще  необхідно сказати про безсмертник і барвінок, які дають  життя та безсмертя людської душі. Та й найпочесніше місце у вінку належить деревію, бо це квітка нескореності. (Скориця Даша)
Вчитель української літератури:
Як цікаво! Виявляється  у квітів теж  є своя абетка, прочитавши яку, можна дізнатися про почуття й думки інших.
Я чула,  що у кожного народу є свої квіти – символи.
Діти:
Справді, різні народи мають свої  улюблені квіти. Цим питанням поцікавилася наша група і ось що  ми дізналися.
Греки обожнюють гіацинти й лілії, англійцям подобаються незабудки. Французи й болгари шанують троянду. У Японії перевагу віддають  хризантемі. А тюльпани пов’язані з Нідерландами. Українці люблять барвінок, мальву й калину.
Вчитель музичного мистецтва:
Живу природу, красу  і юність уособлюють у вінку зелені стрічки. Тому прив’яжемо і їх до нашого вінку.
Вчитель української літератури:
Як виглядає квітка з погляду біології ми побачили. Варто створити і інший її малюнок – поетичний. Квіти – це найдивовижніше, що є в природі. Ніхто не може залишитися байдужим до їх краси. Може тому поети  й письменники з таким натхненням описували їх у своїх творах.
Група № 2
         Якби зібрати всі твори про квіти та квіткові рослини, то вийшла б чи мала книга. Сьогодні ми хочемо представити лише деякі з них.

Читання віршів на фоні «Вальс квітів» із балету П.Чайковського

Вчитель української літератури:
         Які чудові поезії. Я слухала вас і думала: за допомогою чого автори створюють такі неймовірні образи квітів? Пропоную зачитати уривки з поетичних творів і визначити які художні засоби використані в них .
Слайд
 Вчитель музичного мистецтва:
Небо й вода, що дають нам силу та здоров’я, уособлюють синя й голуба стрічка. Настав час прив’язати їх до нашого віночка.
Класичне музичне мистецтво багате на твори, у яких  сюжетні лінії пов’язані з квіткою. Сьогодні наш урок супроводжується «Вальсом квітів»  російського композитора, П.І.Чайковського, автора знаменитих творів на весь світ балетів  «Лускунчик», «Лебедине озеро», «Спляча красуня».
Видатні художники світу написали на тему квітів багато полотен, де зобразили їх красу  й неповторність:
Неперевершеним майстром у зображенні квітів, особливо півоній, називають українську художницю Катерину Білокур, яка народилася у 1900 році.
Коли вона почала малювати - сказати важко, але в вочевидь, це відбулося не в дитинстві, а вже в отроцтві. Малювала вугіллям на шматочках тканини. У 1934 році Білокур починає опановувати непросте ремесло художника самотужки. Художницю найбільше приваблювали олійні фарби. Пензлі вона робила сама – видирала з котячого хвоста волоски однакової довжини. Для кожної фарби був свій пензлик. Три картини К.Білокур («Цар – колос», «Берізка», «Колгоспне поле») стали частиною експозиції Радянського мистецтва на Міжнародній виставці в Парижі в 1954 році. Тут їх побачив Пабло Пікассо. Увесь світ облетіли його слова: «Якби ми мали художницю такого рівня майстерності, то змусили б заговорити про неї цілий світ».
Марія Приймаченко (1909-1997) -  українська художниця, представниця художнього примітиву. Лауреат Державної премії ім..Т.Шевченка. Характерні образи її творів – містичні сни, віщування, тварини та квіти. У 1960 р.р. М.Приймаченко пише переважно квіти та птахів: сині, малинові, бузкові, пухнасті. Свої квіти художниця ласкаво називає «квітами-оченятами». Художниця не любить  «порожнього» простору: усе, що є на площині, орнаментально заповнене, насичене, декоративне.
Дуже цікаві і колоритні роботи  художниці Марфи Тимченко.
Петриківський розпис – унікальний вид розпису на деревині, чи папері походить із козацького села Петриківка Дніпропетровської області. На початку ХІХ століття на основі настінного розпису виник декоративний розпис, що  виконують  на різних предметах: вазах, тарілках, глечиках.  Мотиви настінних розписів, петриківський розпис вирізняється   розширенням зображень садових (жоржини, айстри, тюльпани, троянди) та польових (ромашки, волошки) квітів. Квіткові візерунки  характерні  також для глиняного посуду, вишиванок, писанок – це традиційні атрибути українців. Зазвичай такі орнаменти відтворюють волошки, мальви, маки, троянди.
Діти,  на нашому уроці працює виставка виробів, на яких красуються різноманітні квіткові рослини. подивіться на цю красу! Це все створено людськими руками, в тому числі й вашими однокласницями.
         А ось ці речі  - творіння фантазії і вміння нашої землячки Яців Любові Михайлівни.
Чи не час нам відпочити? Оголошую фізкультхвилинку.
Фізкультхвилинка  на фоні музики:
-         Якщо ви знаєте, що треба берегти природу, економити чисту воду, - підніміть руки вгору.
-         Якщо не кидаєте  в річку чи ставок пляшки й каміннязамкніть долоні.
-         Якщо не смітите в лісі, у полі,  не залишаєте сміття на березі річки – тупніть ногою.
-         Якщо не збираєте великих букетів квітів – простягніть руки сусідам.
-         Якщо вважаєте, що кожен має піклуватися про природу, - опустіть руки.
-         Якщо вірите, що разом ми зможемо захистити тих, хто житиме після нас, - плесніть у долоні.
А тепер усміхніться один одному.
Вчитель музичного мистецтва:
Здається мені, що не вистачає в нашому вінку оранжевої стрічки, яка символізує хліб.
Учитель біології:
Чи замислювалися ви, яке місце посідає квітка в історії людства?
Група № 3
Виступи учнів. Легенди  про квіти.(Лілія, мак, пролісок)
Вчитель музичного мистецтва:
Здавна цінувалися в народі розум, мудрість. Саме фіолетова стрічка символізує їх у вінку. Давайте її прив’яжемо до нашого вінка.
Вчитель біології:
Сьогодні на уроці ми багато дізналися про квіткові рослини. А як вони нам слугують у повсякденному житті? Над цим питання працювала наступна група  №4.
Група №4
Квіткові рослини широко використовують у парфумерії для виготовлення парфумів, кремів, лосьйонів, шампунів. У фармацевтичній промисловості з них виготовляють екстракти, пігулки, порошки. Як природні барвники квіти використовують у текстильній промисловості. А ось у харчовій – квіти необхідні для виготовлення чаїв, варення, сиропів, а також різних олій: лавандової, шипшинової, соняшникової. Також квітами прикрашають парки, сквери та домівки. А як ми радіємо, коли у святковий день нас вітають букетом улюблених квітів.
Вчитель музичного мистецтва:
Залишилося  прив’язати останні дві стрічки, що символізують щедрість
 (малинова стрічка) і багатство й достаток (рожева стрічка)
 Вчитель біології:
Над  цим питанням працювала наступна група.
Група № 4
З давніх-давен  квіти використовують у традиційній і народній медицині.  У народній медицині та домашніх умовах застосовують чаї  і настої з лікарських рослин. Так, при захворюванні дихальних шляхів рекомендують квіти  мати-й-мачухи, липи, бузини, чабрецю, дикого маку. А якщо болить горло чи починається ангіна – найкращим профілактичним засобом є квітки нагідок і ромашки лікарської. Квіти м’яти перцевої, конвалії травневої допоможуть при лікуванні хвороб серця. Заспокійливу та  тонізуючу дію на організм мають квіти адонісу і півонії. Якщо ж людина страждає від захворювань сечостатевих органів, то їй допоможуть квіти бузини, звіробою й ромашки.
Вчитель біології: Діти,  квіти відділу Покритонасінних беруть участь в утворенні природних екосистем. В усіх екосистемах вони є головною ланкою живлення для різноманітних травоїдних тварин. Квітковим рослинам належить провідна роль в утворенні та покращенні родючості ґрунтів. Величезне значення мають ці рослини  у підтриманні сталості складу повітряного середовища нашої планети.
ІV. Підсумки уроку:
Вчитель біології: кожна квіточка, що зростає на нашій планеті, має славу і повагу серед людей. Та часто ця слава гірка, бо люди бездумно зривають квіти. Діти, я звертаюся до всіх вас, до вашого розуму і серця: даремно не рвіть, охороняйте ніжні й беззахисні рослини. Пам’ятайте, що від нас залежить, у якому місті, країні, селі ми будемо жити. Милуватимемося красивими квітами чи дихатимемо задушливим смородом? Кожен повинен   вирішити сам.

Вчитель української літератури:
Пам’ятайте!
Як легко квіти потоптати,
Як важко виростити їх,
Щоб кольорами стали, святом
Для кожного і для усіх.
Цвіте розарій урочисто
І мов запрошує: «Сюди!»
Інстинкт дикунський
Рветься: «Знищи…»
Перечить розум: «Посади!»
V. Оцінювання учнів
VІ. Домашнє завдання.
Повторіть  п.38-44

Пригадайте пісні, де зустрічаються назви квітів, або ж пісні  про квіти.

Немає коментарів:

Дописати коментар